Carburateur schoonmaken

Aan mijn Thunderace gedaan ?

Moderator: Natas

Carburateur schoonmaken

Berichtdoor Fenerkolik » zo 08 apr 2018, 20:55

Hoi vrienden..
Na een lange winterslaap ben ik van de week weer even gaan rijden om te kijken af alles het nog wel goed doet.. maar kwam er al snel achter dat hij niet vooruit te branden was, haparen, inhouden en zelfs afslaan tijden het rijden. Ik dacht ok mooi moment om hem uitelekaar te halen. (Nooit eerder gedaan en ook totaal geen ervaring)
Ik wilde eerst de carburateur erafhalen en schoonmaken zoals op de youtube filmpjes. Tank en alle kabels gingen makkelijk eraf. Maar toen ik bij de carburateur was begon het priegelwerk. Vervelende inbusschroefjes die onder de carburateur zitten heb ik met moeite los kunnen draaien en met enige kracht de carburateur eraf getrokken. Ik blij. Alles schoongemaakt en ook volgend instructie vsn youtube. Maar er was eigenlijk niet veel aan de hand want hij was eigenlijk al schoon. En toen maar weer terug plaatsen. Wat een ramp weer die vervelnde inbusschroefjes. Heb er nu 2 vast gedraaid maar de ander twee buitenste lukt me niet.
Mijn vraag is is hier een speciale inbusje voor ?.
Vervolgens ook de exup gecontroleerd. Dat was ook niet eenvoudig want de staandaard moest eerst eraf.... ok dat is ook gelukt meteen ook alles met benzine schoongemaakt. Maar exup is ook inorde en ook bij het blok is ie inorde. Dus volgende wat ik moet controlereb is de benzine filter en pomp. Maar dit doe ik volgend weekend. Heeft iemand tips suggesties of handleidingen.
Alvast bedankt... ik doe straks nog was fotos erbij.
Fenerkolik

Re: Carburateur schoonmaken

Berichtdoor Akos » zo 08 apr 2018, 23:10

Ja dat zijn fijne schroefjes om vast te draaien en helaas is daar geen speciaal sleuteltjes voor.
Maar carburateurs zelf schoonmaken werkt niet. Doordat er tegenwoordige zoveel toevoegingen in de benzine zit,
komt het erg veel voor dat de carburateurs verstopt raken. De benzine verdampt als hij lang stil staat en aanslag is het gevolg.
Het zijn de kleine kanaaltjes in de carburateurs die verstopt raken, dat zie je niet en kun je niet bij.
Mijn advies is om de carburateurs ultrasoon te laten reinigen bij een motorzaak.

Maar de standaard eraf om de exup te controleren??????????????

En een setje nieuwe bougies doen soms ook wonderen :lol:
Akos

Berichtdoor MasterSupreme » ma 09 apr 2018, 21:38

Je kunt ook die nokken van de rubber inlaat-manchetten afsnijden.
Dan kun je de imbus-boutjes zó draaien dat je er beter bij kunt.
De manchetten inspuiten met siliconenspray dan kun je de carburateurs er gemakkelijk opdrukken
MasterSupreme
Site Admin

Berichtdoor Marthijn » wo 11 apr 2018, 22:31

De laatste ritten voor de winterstop een premium benzine tanken met zo weinig mogelijk ethanol.
Een een benzine additief toevoegen aan je laatste tank benzine.
Kan in het voorjaar een hoop ellende voorkomen.
Face the Ace
Marthijn

Berichtdoor Fenerkolik » za 14 apr 2018, 21:41

Ok.. carb zit er weer op en toch even de tijd genomen om de schroefjes goed vast te draaien (monniken werk, hou ik wel van). Maar ok even een testrit gemaakt maar houdt nog steeds in. Zag dat de uitlaat ook lek is maar dat zal het wel niet zijn. Ik kan de gashendel voluit draaien maar kom niet boven de 4000 touren. Nu maar 4 nieuwe bougies gehaald bij de garage. Die ga ik er morgen in doen. Als dat niet helpt dan breng ik hem naar de garage voor een grote beurt, kleppen stellen carbs synchroniseren en verse olie.

Wel doe ik zelf nog de uitlaat vervangen. Zie dat een nieuwe ongeveer 450 euro kost. Is er een site waat dit eventueel tweedehands kan kopen inc. Exupklep.
Bijlagen
000000228155-1.jpg
000000228155-1.jpg (75.96 KiB) 56 keer bekeken
Fenerkolik

Berichtdoor Marcel 1978 » zo 15 apr 2018, 12:34

Ben benieuwd wat het uiteindelijk is,kan volgens mij ook nog wel eens je cdi unit zijn.
Marcel 1978

Berichtdoor Fenerkolik » ma 16 apr 2018, 15:19

gisteren de nieuwe bougies er in gedaan. Toen ik de oude bougies zag dacht ik dat ik het probleem had gevonden (zie foto) maar nee helaas niet. Houdt nog steeds in kom niet boven de 3000 touren. het voelt alsof de motor bij de 3000 touren een piek bereikt en dan zakt ie in tot afslaan.
Motorzaak bij mij in de buurt (westpoort Amsterdam) was gelukkig open dus toch maar even snel een nieuwe benzinefilter gehaald. Bij het verwijderen van de oude benzine filter kwam er een rood/oranje goedje uit ! leekt wel roestachtig vocht.
Maar de nieuwe benzinefilter heeft ook niet geholpen.
Ik ben aardig op weg om mijn motor een grote beurt te geven :)
volgende wat ik wil doen is de benzinepomp vervangen incl. relais van de pomp en daarna de CDI unit, op advies van Marcel1978.
Dan denk ik dat ik klaar ben en dan breng ik hem naar de garage voor kleppenstellen en carbs synchroniseren.

tips zijn nog steeds welkom
Bijlagen
image-2018-04-16.jpg
image-2018-04-16.jpg (15.45 KiB) 44 keer bekeken
Fenerkolik

Berichtdoor Marthijn » ma 16 apr 2018, 21:14

Is dat rood/bruine vocht geen water /
En staat er geen plons water onderin je tank ?
Face the Ace
Marthijn

Berichtdoor Fenerkolik » ma 16 apr 2018, 21:37

Hey Marthijn... je zegt of dat rood/ bruine geen water is.. heb even op internet gezocht en kwam uit op dit youtube filmpje https://youtu.be/ScatQF-SzUo wat mijn motor doet lijkt er wel op.
Je hoort dat hij gas geeft maar de motor komt niet vooruit... hoop dat dit de gouden tip is.
Morgen maar even de tank leeg en droog maken.
Fenerkolik

Berichtdoor Fenerkolik » di 17 apr 2018, 23:48

Zo... tank leeg gehaald en idd bodem zat vol bruine drap, zie foto. De tank heb ik van binnen schoongemaakt met de tuinslag en natuurlijk weer drooggemaakt met de compressor. Heb 98 octaan benzine er in gedaan motor loopt op zich lekker allen heb nog steeds problemen dat de motor niet boven de 3000 touren komt. Heb even een uurtje op lage touren gereden zodat al het vocht uit de leidingen zou gaan maar zie nog steeds geen verbetering. Was blij dat met het water het probleem opgelost te hebben maar helaas. Nu toch maar even een nieuwe (tweedehandse) pomp er in doen..
Dus wordt vervolgd..
Bijlagen
image-2018-04-19.jpg
image-2018-04-19.jpg (48.77 KiB) 15 keer bekeken
Fenerkolik

Berichtdoor Fenerkolik » vr 20 apr 2018, 19:57

Vandaag de uitlaat laten lassen. Ik heb hem nog nooit zo mooi horen lopen. Wat een mooi geluid, ik hoor nu de einddemper heel mooi en diep. Alleen helaas nog steeds niet goed en nu knalt ie ook uit de uitlaat bij het loslaren van de gas.
Ik wacht totdat ik mijn nieuwe benzinepomp heb en heb vervangen en dan breng ik hem naar de garage. Ik heb alles gedaan wat ik kon nu maar een prof naar laten kijken.
Fenerkolik

Berichtdoor Marcel 1978 » zo 22 apr 2018, 21:45

Tja op een gegeven moment wil je ook wel weer een keer rijden ipv sleutelen..
Ik ben wel heel benieuwd wat het nu uiteindelijk is.
Marcel 1978

Berichtdoor Fenerkolik » di 24 apr 2018, 17:06

Ik heb de ace nu naar bike experience in Amsterdam noord gebracht. Hij gaat eerst de carbs ultrasoon reinigen en daarna kleppen stellen enz.. ik heb er wel vertrouwen in. Zodra het probleem bekend is laat ik het weten..
Fenerkolik

Keer terug naar Wat heb ik vandaag