trilling motor!

Over het hart van onze Bike

Moderator: Natas

trilling motor!

Berichtdoor RM525 » wo 03 mei 2017, 06:18

hallo allemaal,

Ik rij nu alweer ruim een half jaar op mijn Thunderace en de laatste tijd is er een probleempje wat ik heeel graag wil oplossen.
Dus misschien kunnen jullie mij helpen.

Mijn motor vibreert/trilt heel erg.
Dit is heel goed voelbaar in het gehele toerengebied waar ik normaal gesproken in rijd.
Het ergste is het rond 4000 tot net onder de 5000 tpm.
Alles vibreert dan ook , zadel, voetsteuntjes, handelbars, om over de spiegels nog maar te zwijgen.
Die zijn dan zo goed als waardeloos , niks meer te zien omdat alles lekker aan het trillen is .
ook wanneer ik de verbindingsstangen tussen frame en topkuip dan even aanraak is hierin een trilling te voelen.
De enige oplossing is dan om ongeveer 5000 tpm te gaan rijden in 5e vers.(op snelweg bv.= ong 140km/h)zodat de vibratie het minst voelbaar is.

Echter dit kan natuurlijk niet altijd.
Zelf denk ik dat het ergens uit het blok komt want wanneer ik bv op snelweg met constante snelheid de koppeling inknijp en de motor even laat rollen is er geen vibratie voelbaar.
Geef ik dan iets gas - nog steeds met ingetrokken koppeling- dan is de vibratie weer terug.

de afgelopen winterperiode heb ik de motor een grote beurt gegeven waarbij ook kleppen zijn gecontroleerd, bougies vervangen enz. enz en heb ik de koppeling eruit gehaald voor controle.
Alles was goed ..
iemand enige idee???

Graag hoor ik van jullie als jullie ook maar enige idee hebben wat er aan de hand kan zijn.

gr rm525
RM525

Re: trilling motor!

Berichtdoor MichelLv » wo 03 mei 2017, 22:40

Aangezien je zegt dat je een grote beurt gedaan hebt, en het probleem grotendeels verdwijnt bij het inknijpen van de koppeling, denk ik dat de laatste regel op de foto de grote kanshebber van het probleem is ;)
Kan het betreffende hoofdstuk inscannen als je wilt...
Is het werkboek van de ace
Succes!

Afbeelding
MichelLv

Berichtdoor RM525 » do 04 mei 2017, 06:26

MichelLv schreef:Aangezien je zegt dat je een grote beurt gedaan hebt, en het probleem grotendeels verdwijnt bij het inknijpen van de koppeling, denk ik dat de laatste regel op de foto de grote kanshebber van het probleem is ;)
Kan het betreffende hoofdstuk inscannen als je wilt...
Is het werkboek van de ace
Succes!

Afbeelding

Bedankt voor je reactie.
Ik kan deze stappen eerst wel even doorlopen...
als ik meer weet laat ik van mij horen

gr rm525
RM525

Berichtdoor rmvangilst » za 20 mei 2017, 10:12

Uit welk jaar is jou Ace? Dat kon ik zo snel niet ontdekken?
Ik heb gehoord dat de blokken van de eerste jaren snel speling ontwikkelen tussen de zuigen en de cilinderwand. Daarmee gaan zo ook veel olie verbruiken. Als dat bij jou ook zo is zou dat mee kunnen spelen.
Mijn blok, '96, heeft daar ook last van en de trillingen rond de 4000 zijn ook opvallend. Niet zo heftig als jij beschrijft, maar toch..
rmvangilst

Berichtdoor RM525 » ma 22 mei 2017, 06:11

rmvangilst schreef:Uit welk jaar is jou Ace? Dat kon ik zo snel niet ontdekken?
Ik heb gehoord dat de blokken van de eerste jaren snel speling ontwikkelen tussen de zuigen en de cilinderwand. Daarmee gaan zo ook veel olie verbruiken. Als dat bij jou ook zo is zou dat mee kunnen spelen.
Mijn blok, '96, heeft daar ook last van en de trillingen rond de 4000 zijn ook opvallend. Niet zo heftig als jij beschrijft, maar toch..

Volgens mij is mijn motor modeljaar 2000, datum eerste toelating is namelijk : 13-12-1999.
Heb zelf ook al wat onderzoek gedaan natuurlijk en volgens het framenummer valt deze niet in de categorie met problemen mbt het motorblok.
Deze zou van NA de problemen moeten zijn echter wanneer ik tevens ga kijken naar het olieverbruik dan kan het heel goed zijn dat dat het probleem wel is hoor.
oliezuipen (laat ik het zo maar noemen) doet ie als een grote, moet regelmatig veel bijvullen.
ruim een liter dan ( vraag me niet na hoeveel km vergeet ik steeds te noteren.)
Zou het kunnen zijn dat de distributieketting spanner het probleem kan geven??
Deze motor heeft ook een tijdje in het buitenland gereden omdat een vorige eigenaar daar woonde, is toen weer ingevoerd hier in nederland.
De volledige historie heb ik dus niet beschikbaar dus je weet nooit wat er met de motor/blok is gebeurd he...

gr RM525
RM525

Berichtdoor Guru » za 27 mei 2017, 10:40

Het is wel zo dat viercilinders altijd trillen in het gebied ronde de 5K@ maar zoals jij beschrijft is het wel extreem.
Ik zou even de kleppentiming checken, het kan zijn dat ze bij een stelbeurt de nokkenassen een tandje verkeerd hebben gemonteerd.
Guru

Berichtdoor RM525 » di 30 mei 2017, 19:52

Oke....Ik heb een beslissing genomen.

Omdat ik denk dat het probleem uit het blok komt en omdat er geen balansassen inzitten denk ik dat het wel eens bij de distributie weg kan komen.
ook hoor ik dat de motor het ook niet fijn vindt als ik flink door trek...
Ik hoor dan toch iets van geratel en het blok begint dan behoorlijk te trillen.
Daarom heb ik besloten om het blok in de aankomende winterperiode uit elkaar te halen.
Het olieverbruik kan dan gelijk meegenomen worden in de vorm van een cilinderkoprevisie en misschien ook wel een paar nieuwe zuigerveren.
Kan ik het blok dan mooi inspecteren en bij twijfel nieuwe onderdelen monteren.
Ben ervan overtuigd dat ik iets ga vinden wat niet 100% meer is.

tot die tijd blijft ik zoeken naar eventuele problemen dus ik hou jullie op de hoogte

gr RM525
RM525

Keer terug naar Motor